Błąd koniunkcji w praktyce menedżerskiej

2 sierpnia 2019Standard Kompetencji Menedżerskich

Strona główna - Standard Kompetencji Menedżerskich - Błąd koniunkcji w praktyce menedżerskiej

Otrzymałeś kiedyś takie pytanie od pracownika:

Szefie –  jak często w procesie podejmowania decyzji  szef narażany jest na błąd koniunkcji?

Czyli wybiera rozwiązanie mniej prawdopodobne od bardziej prawdopodobnego tylko dlatego, że to pierwsze zostało opisane bardziej szczegółowo. Pytam bo na ostatnim spotkaniu opowiedział się szef za rozwiązaniem z mojego punktu widzenia idiotycznym w zakresie możliwości realizacji celu w zakładanym czasie.

Beton nie wyschnie w “10 minut”, tylko dlatego, że tak powiedział nowy prezes.  Słyszałem, że uszczegółowił swoje oczekiwania terminowe wieloma stwierdzeniami dotyczącymi tego, co powinniśmy jeszcze zrobić, aby wysychał, ale z punktu widzenia technicznego, te dodatkowe czynniki realnie nie wpłyną na czas schnięcia betonu.

Obaj wiemy, że jest z poza branży i powiedzmy, że się dopiero uczy, a brak wiedzy zastępuje płomiennymi przemówieniami. Są jednak zagadnienia, w których fizyka jest nieubłagana.

No chyba, że o czymś nie wiemy w zespole, a może szykują się zmiany personalne. Niektórzy nazywają to budowaniem zaplecza. Może będzie awansik za popieranie głupot. Parę takich awansów za poprzednika już w firmie było.

Ale długo się nie utrzymali, kiedy kazali suszyć beton “suszarką do włosów” – pokazując to na slajdach, że to można podciągnąć pod innowacje. W takich miejscach to pojawia się jeszcze reguła autorytetu – przyjechał zewnętrzny konsultant (pseudo autorytet, który nigdy nie pracował na budowie) i powiedział, że się da, to mu uwierzyli.

Ludzie z doświadczeniem, może czasem trochę mniej obyci ze światem, potrafią wyczuć ignorantów merytorycznych. Szczególnie dotyczy, to branż, gdzie doświadczenie zdobywa się latami. I do tego takich z kiepską hierarchią wartości zawodowej.

Proszę, to potraktować jak feedback koleżeński.

Zobacz również
Udawanie współpracy

Udawanie współpracy

Skłonność do UDAWANIA współpracy - czyli do rozmywania odpowiedzialności. Jeżeli członkowie zespołu widzą w swoim środowisku zawodowym postawy, które są tolerowane, a które ewidentnie wskazują, że "firma" ma zamknięte "oczy"na pracę ludzi, którzy za...

czytaj dalej
Awans zawodowy

Awans zawodowy

Wpis jest mocny i powstał po dzisiejszym szkoleniu dla lekarzy m.in kardiologów. Opowiadali o rosnących statystykach wśród pacjentów, którzy trafiają do nich na oddział z przepracowania. Czasami awans zawodowy wygląda, jak kolejna wymiana fotela na...

czytaj dalej
Wspólne rozmowy

Wspólne rozmowy

Chcesz, żeby twoje dziecko jechało na wirtualny obóz?Czy taki, gdzie poczuje piasek w zębach, wysika się w lesie, wdepnie w prawdziwe gówno, pokłóci się z ,,człowiekiem,,, a nie z avatarem, poczuje na sobie pokrzywy, zmoknie, przemarznie. Chcemy...

czytaj dalej

Pin It on Pinterest