12 sposobów na to, żeby odchodzący pracownik SKŁAMAŁ mówiąc, że to z powodu wynagrodzenia…

Ten artykuł zajmie Ci około 4 min.

Autor

Julian Dąbrowski

Julian Dąbrowski

Kierownik projektów szkoleniowych

Materiały

Przywództwo Operacyjne

Newsletter

Jak wspieramy?

Szkolenia otwarte

…a tak na prawdę odchodzi z powodu braku szacunku.

Jest taka forma komunikacji, która nawet gdy użyjemy ładnych słów, to będzie pracownika:

obrażać, poniżać, zmniejszać jego efektywność, a docelowo zachęcać do tego, aby przy pierwszej możliwej okazji zwolnić się i przejść do… gdziekolwiek-tylko-nie-tu.

Czasem to co słyszymy, podczas rozmów menedżerskich to wyszukane pokazywanie drugiej osobie, że jest idiotą.

Oto przykład

Kierownik poprosił pracownika o wykonanie analizy dla dyrektora pionu. Została ona przygotowana, jednak znalazło się w niej kilka błędów.

Kierownik postanowił przekazać swojemu pracownikowi informację zwrotną, aby zmotywować go do skuteczniejszej pracy.

Postanowił skorzystać z “12 technik perswazyjnych”, które my nazywamy “Niszczycielami komunikacji”. Ich nazwy podano w nawiasach.

Rozmowa

Kierownik: Cześć Piotr, dziękuję, że przyszedłeś. Przekazałem Twoją analizę do dyrektora i chcę Ci przekazać konstruktywną informację zwrotną w tej kwestii.

Pracownik: Jasne, słucham.

Kierownik: Dyrektor znalazł tam wiele błędów, ta analiza była po prostu słaba (krytykowanie).

Nawet praktykant, a nawet Zenek zrobiłby to lepiej (przezywanie).

Pracownik: Ale przecież wiesz, że mam dużo pracy. Robiłem to najlepiej jak się dało.

Kierownik: Wiem, że jesteś skoncentrowany teraz na innych zadaniach, ale to nie oznacza, że możesz sobie odpuszczać tematy dodatkowe (stawianie diagnozy).

Starasz się, to widać, ale pracę wykonałeś byle jak (chwalenie połączone z oceną).

Piotr, dzisiaj do końca dnia ma to być poprawione (rozkazywanie).

Pracownik: Chętnie, tylko mam jeszcze pilne zlecenie dla…

Kierownik:Nie interesuje mnie jak ogarniesz oba tematy. Jeśli nie zdążysz, to postawisz mnie w niezręcznej sytuacji i będę musiał przyznać szefowi, kto wykonywał tą analizę (grożenie).

Zastanów się tylko, w jakim świetle to nas stawia (moralizowanie).

Nie mogłeś do tego wcześniej usiąść? Skonsultować z kimś? Od jak dawna z nami pracujesz? (stawianie zbyt wielu i niewłaściwych pytań).

Pracownik: No od dwóch lat. Zabrałem się do tego wcześniej, ale miałem słabe dane wejściowe od Karola i musiałem sam….

Kierownik: Karol, czy nie Karol, teraz musisz zrobić tylko prostą rzecz. Usiądź od początku do analizy i…. (udzielanie rad).

Pracownik: Szefie, jakość nie zależy tylko ode mnie. To inni nie zrobili tego co trzeba.

Kierownik: Dobrze, że o tym mówisz, ale teraz to Twoje zadanie i nie przerzucaj odpowiedzialności na innych. A tak przy okazji, dzwoniła Teresa z kadr. Ma tam coś do podpisania. Pamiętaj proszę, żeby podejść do niej jutro (odwracanie uwagi).

Piotr, raz jeszcze na to spójrz. Jakbyś od początku zostawił sobie zapas czasu i nie robił na ostatnią chwilę, to nie mielibyśmy teraz tego problemu (logiczne argumentowanie).

Dobrze więc, Piotrek, uszy do góry. Jeśli dzisiaj do północy będę miał poprawiony materiał, to możemy przyjąć, że tej rozmowy w ogóle nie było (uspokajanie).

Perspektywa szefa

Pracownik wychodzi z biura, a kierownik myśli sobie:

“No to jestem niezły, udało mi się zachować spokój mimo, że ewidentnie nie przyłożył się, a ja musiałem się tłumaczyć przed moim szefem. Teraz powinien mieć motywację, żeby wprowadzić zmiany w swojej pracy.”

Perspektywa pracownika

Tymczasem pracownik, po wyjściu z biura zmienia ustawienia profilu linkedin na: “otwarty na propozycje rekrutacyjne”.

A jak zapytają czemu zmienia pracę? Powie, że gdzieś indziej zaproponowali lepsze wynagrodzenie. Nie będzie musiał się przynajmniej tłumaczyć z tego, że był obrażany i poniżany. Przecież i tak nikt nie uwierzy. Powiedzą, że to tylko stanowcze wyrażanie swoich oczekiwań.

Gdy jest się odbiorcą takich komunikatów, w innym miejscu może leżeć różnica między stanowczością, a buractwem.

“Stachu… Stachu… jak to się robi?”

  • Jak angażować pracowników bez użycia “niszczycieli komunikacyjnych”?
  • Jak zwiększać jakość ich pracy i efektywność obniżając rotację?
  • Jak stworzyć warunki w których pracownicy chcą otwarcie prowadzić dialog rozwiązując problemy?

Na te i wiele innych pytań odpowiedzi udzielamy 15-16.07 w Poznaniu podczas szkolenia otwartego: Zarządzanie i kierowanie dialogiem. Ukończyło je ponad 6.000 menedżerów w Polsce.

7 sytuacji z którymi menedżerowie sobie nie radzą

Potrafisz rozwiązać te 7 specjalnie wybranych sytuacji, z którymi nie radzi sobie większość menedżerów?

Pobierz darmowy PDF i sprawdź się.

Zobacz również

Pin It on Pinterest