O tym jak menedżer może "przy okazji" zmienić swoją organizację

Przed kilkoma laty na wakacjach poznałem polską rodzinę, która wychowywała dzieci w dwóch językach. Matka mówiła po Polsku, a ojciec po angielsku. Taką przyjęli koncepcję wychowania

Ten artykuł zajmie Ci około 4 min.

Autor

Julian Dąbrowski

Julian Dąbrowski

Kierownik projektów szkoleniowych

Materiały

Przywództwo Operacyjne

Newsletter

Jak wspieramy?

Szkolenia otwarte

Przed kilkoma laty na wakacjach poznałem polską rodzinę, która wychowywała dzieci w dwóch językach. Matka mówiła po Polsku, a ojciec po angielsku. Taką przyjęli koncepcję wychowania. Ich 7 letnia córka biegle mówiła w obu językach, płynnie przeskakiwała z jednego na drugi, w zależności od tego, z którym z rodziców rozmawiała. Zainspirowany i zachwycony tym pomysłem postanowiłem sprawdzić go osobiście.

Kilka lat później sam mam dwójkę dzieci. Nie biorą oni udziału w żadnych lekcjach języków obcych, ale przy okazji codziennych czynności korzystają z języka angielskiego. Ja rozmawiam z nimi tylko po angielsku, żona po polsku. Rozumieją i mówią w dwóch językach – mimo tego, że nie poświęciliśmy na “rozwój ich kompetencji językowych” ani jednej dodatkowej minuty względem tego, co i tak byśmy robili w przypadku wychowania jednojęzykowego. Odbywało się to przy okazji.

Wykorzystywane formy rozwoju – obserwacja, feedback i ciągłe podnoszenie poprzeczki poprzez przedstawianie nowych słówek. W ten sam sposób uczą mówienia od setek lat rodzice na całym świecie. To metoda, którą określam jako “Przy okazji”. Jest to najefektywniejszy sposób rozwoju organizacji.

W BIZNESIE

Wyznaczając cele swoim pracownikom masz możliwość “przy okazji” rozwinąć u nich wiele pożytecznych kompetencji.

Zadanie: “Domknij 90% zapytań ofertowych, które spłynęły w zeszłym tygodniu”, a przy okazji – definiując oczekiwania ustal potrzeby osobiste i biznesowe klienta.

Zadanie: “Wykonaj zadanie Y, a przy okazji ustal jakie są benchmarki w organizacji w tym zakresie i przygotuj propozycję optymalizacji.

Zadanie: “Przygotuj dokumentację Z”, a przy okazji ustal z Markiem co utrudnia, a co ułatwia Wam współpracę – wypracujcie zasady, które poprawią jakość Waszej współpracy.

ANALOGII CIĄG DALSZY

Są dwie szkoły uczenia dziecka dwujęzycznie – albo mówisz w języku obcym ciągle, albo w określonych sytuacjach. Za każdym razem jest to inwestycja. Jeśli zaczniesz od urodzenia, to dla dziecka drugi język jest naturalny. Śni i myśli w dwóch językach, nie widząc w tym nic nadzwyczajnego (tak jak pracownik wychodzący z mocnej kultury organizacyjnej, osobistą odpowiedzialność za swój rozwój traktuje jako coś naturalnego). Jeśli zaczynasz z dzieckiem starszym, to musisz znaleźć dobry argument, który przekona go do zaangażowania się w rozwój nowych kompetencji. Zaczyna się uruchamianie naturalnej motywacji. W tym przypadku argument “bo ci się przyda i tak trzeba” robi naprawdę niewielkie wrażenie (zarówno na dziecku, jak i na pracowniku)

I DALEJ W BIZNESIE

Jeśli współpracując z ludźmi pokażesz im, że w ramach realizowanych przez nich zadań, pod Twoim kierunkiem następuje rozwój ich kompetencji, niejako przy okazji, to wprowadzisz model pracy oparty na współodpowiedzialności. Model, w którym za rozwój odpowiedzialny jest pracownik, a jego przełożony stwarza warunki do tego, aby pracownik mógł się rozwijać.

FINAŁ

Na początku dwujęzyczność wymagała dużej koncentracji. Potem powstał nawyk. U dziecka i rodzica.

Efekt jest taki, że przy okazji wzrasta pewność siebie. Przy okazji rozwijają nowe kompetencje i przy okazji uczą się odpowiedzialności za własny rozwój.

Jak rozwijać kompetencje pracowników “przy okazji” i zwiększać ich inicjatywę w samodoskonaleniu, uczymy m.in. w ramach takich projektów: https://mps.net.pl/zrealizowane/

Ponad 24.000 menedżerów przekonało się jak w różnych sytuacjach “przy okazji” podnosić skuteczność współpracowników i swoją wiarygodność.

7 sytuacji z którymi menedżerowie sobie nie radzą

Newsletter menedżerski

Po zapisaniu w ramach powitania otrzymasz 7 historii menedżerskich z propozycjami rozwiązań. Zapraszamy – sprawdź się sam.

Zobacz również
Udawanie współpracy

Udawanie współpracy

Skłonność do UDAWANIA współpracy - czyli do rozmywania odpowiedzialności. Jeżeli członkowie zespołu widzą w swoim środowisku zawodowym postawy, które są tolerowane, a które ewidentnie wskazują, że "firma" ma zamknięte "oczy"na pracę ludzi, którzy za...

czytaj dalej
Awans zawodowy

Awans zawodowy

Wpis jest mocny i powstał po dzisiejszym szkoleniu dla lekarzy m.in kardiologów. Opowiadali o rosnących statystykach wśród pacjentów, którzy trafiają do nich na oddział z przepracowania. Czasami awans zawodowy wygląda, jak kolejna wymiana fotela na...

czytaj dalej
Wspólne rozmowy

Wspólne rozmowy

Chcesz, żeby twoje dziecko jechało na wirtualny obóz?Czy taki, gdzie poczuje piasek w zębach, wysika się w lesie, wdepnie w prawdziwe gówno, pokłóci się z ,,człowiekiem,,, a nie z avatarem, poczuje na sobie pokrzywy, zmoknie, przemarznie. Chcemy...

czytaj dalej

Pin It on Pinterest