12 niszczycieli komunikacyjnych – czyli jak zwiększyć koszty współpracy
Jak zniszczyć swoją wiarygoność?
Niszczyciel komunikacyjny, to forma wypowiedzi, która utrudnia odbiorcy zaangażowanie w rozmowę.
Takie komunikaty sprawiają, że nasze argumenty nawet jeśli są prawdziwe, to często zamazują nasze szczere intencje. Utrudnia to zrozumienie wspólnych potrzeb i prowadzi do ograniczenia zaufania w ramach współpracy.
Każde użycie niszczyciela komunikacyjnego powoduje policzalne straty finansowe w organizacji, a także straty wynikające z pogorszenia relacji i efektywności współpracy.
Główne skutki wykorzystania niszczycieli podczas rozmowy.
- Błędnie zdefiniowane problemy, których nie można rozwiązać, gdyż rozmówcy zaatakowani niszczycielem mogą zrezygnować z uzupełniania Twojej wiedzy w tym zakresie nie chcąc narażać się na dalszą krytykę.
- Brak zaangażowania rozmówcy w dzielenie się z Tobą swoim doświadczeniem.
- Zamiast wsparcia otrzymuje się komunikat o treści “Nie mam teraz czasu”.
- Konieczność wielokrotnego wracania do kwestii już omówionych.
- Spowolnienie wprowadzania zmian, które inicjujesz
- i wiele innych.
Wiele z tych wypowiedzi to komunikacja z którą spotykaliśmy się od dziecka.
Towarzyszyły nam one w szkole, towarzyszyły w domu. Są codziennością na spotkaniach i na zebraniach. Są sposobem na wyjaśnianie problemów i usprawieliwianie decyzji. Natomiast gdy przyjrzymy się tym wypowiedziom bliżej i zadamy sobie pytanie, jak się może czuć osoba do której kierujemy komunikat i jakie emocje mogą się u niej pojawiać, a dalej, jak te emocje mogąwpływać na branie odpowiedzialności przez tąosobę, to można dojść do wniosku, że ich używnie nie pomaga żadnej ze stron.
Niech każdy z nas za każdym razem bierze odpowiedzialność za formę swojej komunikacji i niech będzie gotowy do ponoszenia konsekwencji skorzystania z niszczycielskich form komunikacji.
Przykłady niszczycieli komunikacyjnych- ułożonych w 12 kategorii.
Sprawdź, z których najczęściej Ty korzystasz i z którymi się najczęściej spotykasz w swoim życiu zawodowym.
- Krytykowanie
- Pomimo, że Ci wszystko wytłumaczyłem to i tak źle to zrobiłeś.
- To przykre, ale jak długo jeszcze będziesz to zadanie źle realizował.
- Nie ma jak dać do realizacji zadanie, które jest jak zwykle na końcu źle przez ciebie zrobione.
- Sam jesteś sobie winny całej tej sytuacji. Trzeba było uważać jak przyjmowałeś zadanie do realizacji.
- Byłem i widziałem całość tego co zrobiłeś i nie odpowiada to moim oczekiwaniom.
- No cóż nadal nie potrafisz dobrze wykonywać tego zadania, a są tam głównie proste czynności.
- Przezywanie
- Z ciebie taki fachowiec jak ten którego przenieśliśmy do innego działu.
- Jak to możliwe, że w tak krótkim czasie nabrałeś tylu złych nawyków od tych ludzi.
- Po przeczytaniu dochodzę do wniosku, że chyba korzystałeś pisząc raport z doświadczeń tych, którzy już tu nie pracują.
- Twoja propozycja przypomina rozwiązania z firmy garażowej, gdzie rozwój głównie pochodzi z porażek.
- Mówiłem Ci, żebyś nie korzystał z wiedzy tego człowieka, a teraz sam widzisz jakie z tego powodu masz problemy.
- Jesteś bardzo łatwo wierny w sprawach jakości, tak jak ludzie z działu X, którzy nie rozumieją na czym ona polega.
- Stawianie diagnozy
- Jak sądzisz, że twój sukces pochodzi z tego że jesteś zorganizowany, to się mylisz.
- Każdy w firmie wie, że twój awans jest wynikiem twoich długoletnich relacji z szefem, a nie twojego przygotowania na stanowisko kierownicze.
- Wiem, że te informacje nie są dokładnie sprawdzone i ty też wiesz dlaczego zrobiłeś to byle jak.
- Każdy wie, że masz lepsze wyniki tylko dla tego, że masz lepszy region do sprzedaży.
- Na nocnej zmianie zawsze masz lepsze wyniki, tylko dlatego że nie przeszkadzają tobie inne działy.
- Szef powiedział mi, że teraz rozumie dlaczego masz mniejszą wydajność – ty po prostu masz złe relacje z innymi działami, które mają Ciebie wspierać.
- Twój problem wynika z braku pewności siebie i to jest źródłem twojego stresu i wszystkich innych konsekwencji, ja to wiem i jestem tego pewny.
- Czytałem twój raport, sprawa jest prosta. Wiem, że podstawiłeś złe dane i dlatego nie zgada na się końcowy wynik.
- Chwalenie połączone z oceną
- Czytałem i ogólnie wygląda dość profesjonalnie, ale trochę za mało kolorowych elementów, które by uatrakcyjniały całość.
- Kierownik działu był zadowolony z tego co przygotowałeś, ja bym jeszcze dorzucił kilka danych z zeszłego roku.
- Widziałem jakie cele zaproponowałeś swojemu zespołowi na kolejny kwartał, na pierwszy rzut wyglądają dobrze, ale sądzę, że brakuje im elementu motywacyjnego.
- Rozkazywanie
- Zostaw to co teraz robisz i masz od razu zabrać się za nowy temat. On jest dla mnie najważniejszy.
- Nie chcę żebyś w tej sprawie ze mną dyskutował. Masz to zrobić według otrzymanego planu.
- Tu i teraz masz zrobić to w sposób jaki ja oczekuję i tyle.
- Dyskutowanie ze mną w tej sprawie skończy się przywołaniem Ciebie do porządku. Ja nie proszę ja mówię, że ma być tak i koniec.
- Tak, wiem że masz jakieś doświadczenie. Mam dla ciebie dobrą propozycję. Do 14.00 dzisiaj nie dyskutujesz tylko realizujesz plan według scenariusza jaki przygotowałem.
- O 15.00 będę na miejscu i ma być to zrobione, a dyskusje zostaw na wybory przewodniczącego szkoły.
- Grożenie
- Jak nie dostanę tego do 16.00 idzie to w tej wersji do szefa z moim komentarzem, kto jest autorem tego cudownego zestawienia.
- Takie działanie spotka się z moją dezaprobatą przy każdej okazji kiedy podejmiesz próbę realizacji, a do tego wyciągnę w stosunku do ciebie konsekwencje.
- Proponuję nie podejmować próby podważania mojego stanowiska, wiesz jak to się skończy. A nie chcę sięgać po pozycję władzy.
- Nie zmuszaj mnie do działania, które będzie dla ciebie bardzo niekorzystne.
- Wiesz co mogę zrobić kiedy ta sprawa nie znajdzie się w planie realizacji na pierwszy kwartał.
- To co jest teraz tobie potrzebne, to wyciągniecie konsekwencji i jak się do końca miesiąca nie zmienisz, to właśnie to zrobię.
- Zobaczysz co się dzieje kiedy się wkurzę i podejmę działania, które zmuszą ciebie do zmiany.
- Jeżeli nie chcesz aby było za późno masz, to zrobić i może wtedy unikniesz konsekwencji – jasne.
- Moralizowanie
- Nie powinieneś tak mówić, to szkodzi tobie i mnie.
- Zanim coś powiesz pomyśl jak to może wpłynąć na nasze relacje z zespołem.
- Tak wiem, że to są ważne sprawy, ale chyba nie powinieneś o tym tak często wspominać.
- Chyba jednak warto abyś się przełamał i usiadł z nim do stołu.
- Nie wolno tobie tak o sobie myśleć, to zapewne nie pomoże tobie w podejmowaniu lepszych decyzji.
- Stawianie zbyt wielu lub niewłaściwych pytań
- Kiedy to się stało i czemu mi nie powiedziałeś, i kto to twoim zdaniem zrobił?
- Dlaczego nic nie wiesz i czemu tak postępujesz, a w ogóle kto co pomagał?
- Ile to waży i jak to możliwe że tego nie wiesz i ciekawe kto pomagał ci załatwić tą sprawę, ile osób, kiedy to było – proszę szybko mów.
- Co się stało, czemu o tym nic nie wiesz, gdzie byłeś jak była taka potrzeba, jak to możliwe że znowu zapomniałeś?
- Udzielanie rad
- Na twoim miejscu raz jeszcze zweryfikowałbym postawione wnioski, a dopiero potem prezentowałbym szerszej publice.
- Ja bym się nie narażał na takie ryzyko jakie możesz ponosić robiąc, to co proponujesz w tej kwestii.
- Koniecznie musisz to zmienić inaczej poniesiesz porażkę.
- Ja wiem, że to nie jest łatwe. W tej sytuacji najlepszym wyjściem będzie jak pozostaniesz przy pierwszym pomyśle.
- Raz dwa i będziesz miał gotowe ja bym tak zrobił.
- Posłuchaj rady starszego kolegi, rób tak jak mówię i będzie dobrze.
- Odwracanie uwagi
- Może, to ma niewielki związek z tym o czym teraz rozmawiamy, ale warto się do tego odnieść mając na uwadze szerszy kontekst naszej współpracy.
- Jeszcze tylko jedna poboczna sprawa zanim wrócimy do tematu. Chciałbym abyśmy wrócili do sprawy z przed tygodnia i …………….
- Może to wydaje się mało ważne, ale chcę wrócić do…., żeby móc kontynuować naszą dalszą rozmowę. Wydaje mi się, że to mnie uspokoi.
- Logiczne argumentowanie
- Powiem jak to widzę. Gdybyś najpierw przeczytał wnioski, potem zaznaczył co jest dla ciebie niejasne, a na końcu poprosił dział jakości o przedstawienie ich opinii, wtedy nasze spotkanie mogłoby mieć charakter merytoryczny.
- Po tym co usłyszałem, najpierw musisz to raz jeszcze rozebrać, potem to poukładać i zrób sobie listę, a na końcu tylko o tym nie zapomnij zdefiniuj priorytety.
- Powiem tak. Czytanie ze rozumieniem bardzo pomaga zrozumieć o co w tym chodzi. Jak zaczniesz tak postępować, w tedy pojawią się szybkie efekty co do jakości i efektywność sama się pojawi w procesie.
- Uspokajanie
- Najważniejsze jest, że na ten moment nic złego się nie dzieje. Podejdź do całej sprawy spokojnie i powinno być za tydzień dużo lepiej.
- Tak wiem nerwy, podejdź do tematu spokojnie i wszystko będzie po twojej myśli.
- Ważne jest abyś teraz nie panikował, weź temat na chłodno i pójdzie jak po masełku. Spokój ciebie uratuję.
- Jutro nowy dzień i jak spokojnie przeanalizujesz swoje decyzje będziesz wiedział co się wydarzyło i potem będzie już tylko lepiej.
- Są takie momenty, że tylko spokój nas ratuje, a tym bardziej ciebie.
- Po co się tak denerwujesz i tak to nie zależy od ciebie.
- Nie bierz wszystkiego tak do siebie. Spokojnie to przeanalizujemy i powinieneś ochłonąć.
Teraz kiedy już poznałeś 12 niszczycieli komunikacyjnych sam zdecydujesz w jakim stopniu będziesz chciał zrezygnować z takiej formy komunikacji.
Nasze 20 letnie doświadczenie w rozwoju komunikacji z dialogu potwierdza jedno: Jakość Twojego życia osobistego i zawodowego, po zrezygnowaniu z niszczycieli komunikacyjnych, ulega zmianie. Na lepsze.
Pierwszy krok do zastąpienia niszczycieli to rozwój kompetencji z zakresu prowadzenia dialogu – szczegóły poniżej.

Chcesz poznać przykładowe projekty, które prowadzą do zmniejszenia liczby używanych w organizacji niszczycieli?
Zobacz również
Udawanie współpracy
Skłonność do UDAWANIA współpracy - czyli do rozmywania odpowiedzialności. Jeżeli członkowie zespołu widzą w swoim środowisku zawodowym postawy, które są tolerowane, a które ewidentnie wskazują, że "firma" ma zamknięte "oczy"na pracę ludzi, którzy za...
Awans zawodowy
Wpis jest mocny i powstał po dzisiejszym szkoleniu dla lekarzy m.in kardiologów. Opowiadali o rosnących statystykach wśród pacjentów, którzy trafiają do nich na oddział z przepracowania. Czasami awans zawodowy wygląda, jak kolejna wymiana fotela na...
Wspólne rozmowy
Chcesz, żeby twoje dziecko jechało na wirtualny obóz?Czy taki, gdzie poczuje piasek w zębach, wysika się w lesie, wdepnie w prawdziwe gówno, pokłóci się z ,,człowiekiem,,, a nie z avatarem, poczuje na sobie pokrzywy, zmoknie, przemarznie. Chcemy...