„Profesjonalna” krytyka daje Ci przewagę

Ten artykuł zajmie Ci
około 4 min.

Autor

Krzysztof Kotapski

Krzysztof Kotapski

WŁAŚCICIEL, PROJEKTY STRATEGICZNE

Materiały

Przywództwo Operacyjne

Newsletter

Jak wspieramy?

Szkolenia otwarte

1.Czytaj swoje emocje.

Zacznij robić notatki w sytuacjach, kiedy twoja rozmowa była dla ciebie trudna. Zapisuj, jakie emocje masz po jej zakończeniu. Kiedy podczas rozmowy zaczynasz okazywać swoje negatywne emocje w formie, która dla drugiej strony jest odbierana jako przykra – robisz sobie wrogów. I wtedy „krytyka” zaczyna być formą odegrania się na tobie. Jest nieszczera i ma głównie zaspokoić dyskomfort drugiej strony.

2. Ile osób to mówi.

Kiedy krytyka pochodzi od jednej osoby – skoncentruj się na wysłuchaniu. Kiedy mówi to już druga osoba – sprawdź czy to nie jest tzw. „wzmocnienie” pierwszego komunikatu – czasami, żeby tej pierwszej pomóc w osiągnięciu celu, druga mając w tym interes „postraszy”.

Jak jesteś bystry zapytaj kilka innych osób o przekazaną krytykę i dopiero wtedy zacznij działać. To co zrobisz z krytyką jest ważne, aby uniknąć powstania tzw. wizerunku bycia obojętnym. Niestety część osób może uznać, że skoro nie reagujesz, to znaczy że  masz coś do ukrycia. Działanie powinno być twoją odpowiedzią na sytuację.

3. Koniecznie sprawdź – co jest powodem, dla którego ktoś krytykuje.

Około 50% lubi krytykować, aby polepszyć swoje samopoczucie. Lubi ograniczać innych, aby mieć większą możliwość budowania swojej pozycji kosztem pogarszania wizerunku drugiej osoby.

Aby mieć pewność co do intencji – zapytaj jaki jest cel, skoro ten ktoś zdecydował się na przekazanie krytyki. Jeśli jego reakcją jest zestaw wymówek i ogólników „reklamowych”, oznacza to, że jedyną intencją była potrzeba poprawienia sobie nastroju kosztem drugiej osoby.

4. Źródło jest najważniejsze

 Odnosząc się do medycyny – jak dużo ludzi „leczy” tylko objawy? Tak samo jest w firmie. Wszelkiego rodzaju rozmowy stymulująco – rozwojowe, to leczenie objawów. Sama krytyka, to próba leczenia objawów. Dla własnego zdrowia psychicznego warto docierać do źródła. Bo może ktoś, po cichu, zaczął twoje źródło zatruwać ściekami, a krytyka spada na Ciebie. Albo ty sam zaniedbałeś relacje i krytyka jest zaproszeniem na detoks twojego organizmu.

5. Aktywnie słuchaj.

 Słuchanie nawet ostrej krytyki to forma okazywania szacunku drugiej stronie. To wysłanie sygnału, że tam gdzie oceniamy rzeczywistość zupełnie inaczej jest nadal przestrzeń do rozmawiania na argumenty. To pokazanie wprost, że twoje potrzeby są dla mnie ważne bez względu na aktualną sytuację, bo jutro nadal będą nas łączyły inne obszary współpracy.

Aktywne słuchanie to rodzaj zachowania, które świadczy o twoim sposobie budowania relacji w kwestiach spornych. To zapraszanie do „stołu”, na którym jest miejsce na przystawki, uwzględniające różne rodzaje gustów kulinarnych.

 6. Rozmowa z „doświadczeniem”.

 Kiedy potrzebujemy szerszej perspektywy szukamy ludzi, do których mam naturalne zaufanie – czyli wyrobione na polu walki, a nie na strzelnicy.

 7. Okazywanie wdzięczności.

 Lista spraw, które naprawdę schrzaniłeś poprzez brak należytej staranności. Każdy ma taką, tylko nieliczni ją spisali.

Szczerzy „krytykanci” to rzadkość. Zadbaj o to, aby stali na straży twojego rozwoju. Krytyka jaką mają dla Ciebie to wyświadczanie przysługi, która zabezpiecza twoją przyszłość. To czasami sygnał alarmowy, że należy udać się na badania profilaktyczne, kiedy codzienne „zjadanie” tabletek przeciwbólowych wskazuje, że utraciłeś kontrolę na swoim życiem zawodowym.

8. Bycie w zgodzie z sobą jest najważniejsze.

Krytyka w pewnych dziedzinach biznesu jest gwarancją istnienia. Nie można zadowalać wszystkich. Niektóre restauracje są tylko dla „przygotowanych” klientów.  Niektóre  biznesy, stanowiska, zadania, projekty mogą być realizowane w gronie ludzi, którzy szanują pewne wartości.

Zawsze znajdą się i tacy, którzy „pokrzyczą” żeby ich tylko zauważono. Takie osoby mają również swoje grono wielbicieli, którzy nie mając nic do powiedzenia klaszczą tym, którzy tylko umieją krytykować.

 9. Reagowanie na krytykę, definiuje twoje dalsze intencje.

 Reagowanie na krytykę osadź w ramach wartości, które wyznajesz w życiu zawodowym.

Kiedy krytyka jest w twojej ocenie bezzasadna nie zostawiaj pustki informacyjnej. Zawsze wyjaśnij jakie jest twoje stanowisko po otrzymaniu krytyki. Nazywamy to „zakręcaniem kranu z wodą” – chociaż to nie my go odkręciliśmy.

 10. Wyznaczaj cele dla osobistego rozwoju mając świadomość, że będziesz się przewracał.

Dystans do swoich ograniczeń to klucz do bycia gotowym do stałego przyjmowania krytyki. Ten kto nie próbuje, nie poznaje granic swoich kompetencji. Nie może zaplanować swojego rozwoju. Nie potrafi poprosić o wsparcie innych.

Otrzymując krytykę, otrzymujesz informację, że właśnie ktoś postanowił powiedzieć tobie, co możesz zrobić inaczej, żeby być szczęśliwszym w przyszłości.

 

7 sytuacji z którymi menedżerowie sobie nie radzą

Newsletter merytoryczny

Po zapisie do newslettera uzyskasz wpierw 7 historii menedżerskich z rozwiązaniami. Sprawdź się!

Zobacz również

Pin It on Pinterest