Zastąpmy komunikację DIALOGIEM –> czyli jak budować zaufanie
Zazwyczaj 1/2 roczne dziecko zaczyna gaworzyć.
Po skończeniu 1 roku używa pierwszych wyrazów.
2 latek używa prostych, dwu wyrazowych zdań.
3 latek zaczyna zadawać pytania
Uczy się komunikacji. Niestety wiele osób wciąż KOMUNIKUJE się w pracy zamiast prowadzić DIALOG, a powoduje to wiele kosztów dla firmy.
No dobrze, ale można powiedzieć, że komunikacja dwustronna to już dialog. Otóż nie zawsze. Przypomnij sobie rozmowy polityków z telewizji albo kłótnię pomiędzy dwójką ludzi. Obie strony się komunikują, ale nie budują pomiędzy sobą dialogu.
Czym więc jest ten DIALOG?
- Jest rozmową, w której obie strony dążą do wzajemnego zrozumienia.
- Jest sposobem wyrażenia szacunku do drugiej osoby.
- Jest podstawą budowania zaufania w zespole, czy rodzinie.
Aby mówić o skutecznym dialogu, musimy wpierw posłużyć się pojęciem kompetentnego nadawcy i kompetentnego odbiorcy – czyli dwóch osób zaangażowanych w dialog.
Dopiero, gdy obie strony potrafią i chcą wykorzystać motywację, wiedzę i umiejętności, możemy mówić o dialogu.
WAŻNE
Jeżeli nadawca jest kompetentny, a odbiorca NIEkompetentny – to dialog nie powstanie.
Jeżeli nadawca jest niekompetentny, a odbiorca kompetentny, to dialog także nie będzie miał miejsca.
CHYBA, ŻE….
… będziemy mieć szczęście.
Dialog wymaga więc zaangażowania dwóch stron. Wymaga też tego, aby przestrzegać jasno określonych zasad gry. Zasady te przedstawić można za pomocą modelu Zarządzania i Kierowania DIALOGIEM.
Model pokazuje nam, jakich reakcji spodziewają się strony zaangażowane w rozmowę.
Kultura dialogu pozwala budować zaufanie pomiędzy osobami. Zmniejsza poziom codziennego stresu, nieporozumień, a także ogranicza straty wynikające z niewłaściwego wzajemnego zrozumienia. Zachęcamy do jej wypróbowania.

Pierwszy krok w stronę Świadomego Przywództwa?
Co powiesz na unikatowy know-how menedżerski, darmowe materiały i narzędzia oraz najciekawsze studia przypadków prosto na Twoją skrzynkę mailową?
Zrób pierwszy krok w stronę Świadomego Przywództwa i sprawdź ile możesz zyskać.
Zobacz również
O tym jak “przy okazji” menedżer może zmienić swoją organizację.
Przed kilkoma laty na wakacjach poznałem polską rodzinę, która wychowywała dzieci w dwóch językach. Matka mówiła po Polsku, a ojciec po angielsku. Taką przyjęli koncepcję wychowania Ten artykuł zajmie Ci [rt_reading_time label="około" postfix="min."...
Jak zmarnować talenty w firmie i “zadbać” o jej negatywny wizerunek?
Ten artykuł zajmie Ci AutorMateriałyPewien gospodarz otrzymał w prezencie dwa kaktusy. Gdyby przeprowadzić im assessment center okazałoby się, że były wręcz identyczne. Posadził je w takich samych...
Triathlon talentowy – czyli jak wygrywać w wyścigu o talenty.
Autor Materiały Jest to taka dyscyplina sportu, w której zawodnicy pływają, jadą na rowerze, a następnie biegną do mety. Po zawodach usłyszałem rozmowę kilku osób opowiadających o tym, dlaczego zaczęli trenować tą dyscyplinę. Historia większości z nich brzmiała...