Zastąpmy komunikację DIALOGIEM –> czyli jak budować zaufanie
Zazwyczaj 1/2 roczne dziecko zaczyna gaworzyć.
Po skończeniu 1 roku używa pierwszych wyrazów.
2 latek używa prostych, dwu wyrazowych zdań.
3 latek zaczyna zadawać pytania
Uczy się komunikacji. Niestety wiele osób wciąż KOMUNIKUJE się w pracy zamiast prowadzić DIALOG, a powoduje to wiele kosztów dla firmy.
No dobrze, ale można powiedzieć, że komunikacja dwustronna to już dialog. Otóż nie zawsze. Przypomnij sobie rozmowy polityków z telewizji albo kłótnię pomiędzy dwójką ludzi. Obie strony się komunikują, ale nie budują pomiędzy sobą dialogu.
Czym więc jest ten DIALOG?
- Jest rozmową, w której obie strony dążą do wzajemnego zrozumienia.
- Jest sposobem wyrażenia szacunku do drugiej osoby.
- Jest podstawą budowania zaufania w zespole, czy rodzinie.
Aby mówić o skutecznym dialogu, musimy wpierw posłużyć się pojęciem kompetentnego nadawcy i kompetentnego odbiorcy – czyli dwóch osób zaangażowanych w dialog.
Dopiero, gdy obie strony potrafią i chcą wykorzystać motywację, wiedzę i umiejętności, możemy mówić o dialogu.
WAŻNE
Jeżeli nadawca jest kompetentny, a odbiorca NIEkompetentny – to dialog nie powstanie.
Jeżeli nadawca jest niekompetentny, a odbiorca kompetentny, to dialog także nie będzie miał miejsca.
CHYBA, ŻE….
… będziemy mieć szczęście.
Dialog wymaga więc zaangażowania dwóch stron. Wymaga też tego, aby przestrzegać jasno określonych zasad gry. Zasady te przedstawić można za pomocą modelu Zarządzania i Kierowania DIALOGIEM.
Model pokazuje nam, jakich reakcji spodziewają się strony zaangażowane w rozmowę.
Kultura dialogu pozwala budować zaufanie pomiędzy osobami. Zmniejsza poziom codziennego stresu, nieporozumień, a także ogranicza straty wynikające z niewłaściwego wzajemnego zrozumienia. Zachęcamy do jej wypróbowania.

Pierwszy krok w stronę Świadomego Przywództwa?
Co powiesz na unikatowy know-how menedżerski, darmowe materiały i narzędzia oraz najciekawsze studia przypadków prosto na Twoją skrzynkę mailową?
Zrób pierwszy krok w stronę Świadomego Przywództwa i sprawdź ile możesz zyskać.
Zobacz również
Firmowy zawał serca – jakie firmy stwarzają najlepsze warunki, żebyś dostał w nich zawał serca, ewentualnie wylew?
Autor Materiały Stres wpływa na zwiększenie ciśnienia krwi. Przewlekły stres prowadzi do przewlekłego nadciśnienia. Przewlekłe nieleczone nadciśnienie oznacza śmierć. Medycznie można, to opisać tak: zadaniem małych naczynek znajdujących się w całym organizmie jest...
Prostowanie gwoździ, to najzwyczajniej w świecie strata czasu, czyli strata pieniędzy!
Autor Materiały Kreatywność może rodzić się z niedostatku ( biedy intelektualnej, społecznej, ekonomicznej, kulturowej), a może być wynikiem poszukiwania odpowiedzi na pytania, poprzez odkrywanie swojego potencjału intelektualnego w ramach pracy zespołowej - już na...
Kto w twojej firmie jest hieną, a kto lwem?
Ten artykuł zajmie Ci Autor Materiały Przeczytaj uważnie ponizszą treść, bo prawdopodobnie będziesz mocno zaskoczony i zmienisz zdanie o hienach. Na sawannie wschodzi słońce. Oglądamy film o...