Jak menedżer może się dobrze sprzedać?

6 marca 2019

Od kiedy szefem działu finansów została Marta, zmienił się cały dział. Są mili, bardzo otwarci na dyskusję, przyjmują feedback i to wszystko w niecałe 6 miesięcy od objęcia przez Martę stanowiska menedżera.

Historia menedżera, który zmienił zespół

Od kiedy szefem działu finansów została Marta, zmienił się cały dział. Są mili, bardzo otwarci na dyskusję, przyjmują feedback i to wszystko w niecałe 6 miesięcy od objęcia przez Martę stanowiska menedżera.

Jest to rozmowa przy kawie dwóch menedżerów innych działów.

Cóż takiego zrobiła Marta, że zespół, który miał opinię mało sympatycznego zmienił swoje zachowywanie?

Marta wprowadziła jedną prostą zasadę w to, co zastała w kwestiach organizacyjnych.

Zastosowała strategię „sztucznego ograniczania dostępności” i w ten sposób otoczenie, które korzysta z usług działu finansów zaczęło być lepiej przygotowane w kwestiach swoich potrzeb.

Szybciej komunikowali o swoich priorytetach. Zaczęli słuchać działu finansów i pytać jak lepiej wspólnie mogą usprawniać proces współpracy.

Wszystkie strony ustaliły zasady reagowania w sprawach wymagających nagłych działań. Wypracowano sposób na rozwiązywanie problemów i sytuacji powstającego konfliktu.

Po prostu zaczęli współpracować.

A wszystko dzięki temu, że Marta zorganizowała pracę w oparciu o diagnozę kompetencji swojego zespołu, ustalenia odpowiedzialności w odniesieniu do zadań, wyznaczyła cele, zaczęła aktywnie słuchać.

I dała członkom poczucie bezpieczeństwa poprzez wyraźne powiedzenie – jestem tu m.in. po to, aby każdy z was mógł zajmować się swoją pracą, a nie odganianiem innych osób.

Tak jak rynek podlega prawom podaży i popytu, tak jakość i dostępność wysokiej jakości usług reguluje jakość wymagań w stosunku do klientów wewnętrznych w firmie.

Kiedy wewnątrz firmy otrzymujemy wysokiej jakości usługi, jesteśmy w stanie, czasami chwilę dłużej, na nie poczekać, grzeczniej pytać i służyć dodatkową pomocą, kiedy zachodzi taka potrzeba, żeby przyspieszyć realizację zadania.

Marta przyjrzała się, w jaki sposób zespół organizuje sobie pracę.

Okazało się, że wiele osób atakuje członków zespołu poprzez żądania – nie używając słów „proszę”. Kiedy niektóre tematy nie były realizowane w ustalonym czasie pod adresem zespołu, leciały negatywne oceny, ostra krytyka i groźby.

Członkowie zespołu nie potrafili się bronić przed takim zachowaniem.

Przyjmowali zadania jak leci, siedzieli po godzinach, a nawet wchodzili w słowne utarczki, kiedy puszczały komuś nerwy i pojawiały się złośliwości traktowane jako odwet.

Marta po obserwacji zaprosiła zespół na rozmowę.

Marta robi założenie, że nikt nie ma złych intencji. Ludzie zawsze walczą o swoje, kiedy jest chaos organizacyjny. I w tym przypadku tak właśnie było.

  • Opisała szczegółowo swój punkt widzenia i zaproponowała działania, których celem ma być zmiana korzystna dla wszystkich stron.
  • Opisała, ze swojej perspektywy, konsekwencje takiej sytuacji.
  • Zaproponowała zmianę w zakresie organizacji pracy działu.
  • Przygotowała zestaw pytań, na jakie chciała uzyskać odpowiedzi.
  • Powiedziała, co dokładnie zrobi w zakresie rozmów ze wszystkimi działami, które korzystają z usług działu finansowego.
  • Określiła swoją rolę w procesie zmiany i zaproponowała role dla członków zespołu.
  • Wskazała priorytety w zakresie działań na pierwsze 6 tygodni z podziałem odpowiedzialności.
  • Określiła zasady komunikacji zbierania informacji i ich przetwarzania.

Co możesz zrobić jako menedżer? Wejść w rolę Marty i przygotować się do spotkania z zespołem według powyższych punktów.

Zadanie jest proste dla menedżera, który ma warsztat menedżerski.

Poziom trudności w działaniu menedżera w skali 1-10 –> 7.

7 sytuacji z którymi menedżerowie sobie nie radzą

Potrafisz rozwiązać te 7 specjalnie wybranych sytuacji, z którymi nie radzi sobie większość menedżerów?

Pobierz darmowy PDF i sprawdź się.

Zobacz również

Komunikaty budujące poczucie własnej wartości

Poczucie własnej wartości jest kształtowane zarówno przez samego pracownika, jak też przez zewnętrzne potwierdzenie wizerunku w komunikatach otrzymywanych od innych osób. Oto przykłady komunikatów mogących służyć do budowania poczucia własnej wartości u...

czytaj dalej

Pin It on Pinterest