3 finałowe pytania do HR managera

6 września 2018Trudne sytuacje menedżerskie

Strona główna - Trudne sytuacje menedżerskie - 3 finałowe pytania do HR managera

To 3 wybrane pytania z pakietu ponad 60 wystandaryzowanych zadań weryfikujących kompetencje HR Menedżera.

Trzy finałowe pytania na rekrutacji na stanowisko HR Managera w firmie, w której jednym z kryteriów są wymagane kompetencje w zakresie wspierania menedżerów operacyjnych w okresie dynamicznego rozwoju firmy i szeregu zmian. 

 

Sytuacja 1 – “Niesprawiedliwe wynagrodzenie”

Kierownik działu kontrolingu poprosił HR Managera o rozmowę dotyczącą nowo przyjętego członka do jego zespołu. Pokreślił w mailu, że sprawa jest dla niego pilna i jest bardzo zaniepokojony tym, o czym chce porozmawiać.

Jeszcze tego samego dnia odbywa się spotkanie. Kierownik mówi, że wczoraj miał bardzo trudną rozmowę z jednym z członków jego zespołu. Pracownik przyszedł z dużą ilością negatywnych emocji. Powiedział, że ma informację z pewnego źródła odnośnie wynagrodzenia osoby, która została zatrudniona 6 tygodni temu do naszego zespołu.

Zadał mi jedno pytanie. Jak bardzo firma musi nie szanować swoich aktualnych pracowników, którzy mają kompetencje, nie raz pokazali, że potrafią zaangażować się w rozwój firmy, że osoba bez doświadczenia na swoim stanowisku i bez gwarancji czy będzie lojalna otrzymuje wyższe wynagrodzenie.

Przychodzę, bo zostałem zmiażdżony tak postawionym pytaniem, zatkało mnie, było mi głupio, bo to, co powiedział, to prawda i postanowiłem poprosić o rozmowę jak mam z pracownikiem o tej sytuacji porozmawiać.

Zadanie
Jak odpowiedziałbyś kierownikowi działu kontrolingu na tak postawione pytanie?

 

Sytuacja 2 – Odchodzący pracownik

Jest spotkanie, na którym dochodzi do ostrej wymiany zdań. Jeden z kierowników mówi otwartym tekstem, że wartości, jakie są porozwieszane w firmie są traktowane wybiórczo.

Sytuację zainicjowało zachowanie jednego z dyrektorów w stosunku do specjalisty, tydzień temu na hali produkcyjnej. Dyrektorowi puściły nerwy i użył kilku wulgaryzmów w stosunku do pracownika. Świadkiem tej sytuacji były 4 inne osoby.

Pracownik po całym zdarzeniu przyszedł do kierownika i powiedział, że zaczyna sobie szukać nowej pracy. Specjalista nie zawinił, był tylko ostatnim ogniwem w całym procesie i stał przed dyrektorem z tabliczką – nie dotrzymamy terminu. No i oberwał za wszystkich.

Kierownik powiedział, że poszedł do dyrektora i powiedział mu o sytuacji i odczuciach swojego pracownika.

Dyrektor na koniec rozmowy powiedział, że zaprosi pracownika na rozmowę i przeprosi za swoje zachowanie.

Po 3 tygodniach kierownik z ogromnym żalem mówi do HR Managera:

„Minęły trzy tygodnie od mojej rozmowy z dyrektorem i jest pozamiatane. Dzisiaj pracownik złożył wypowiedzenie umowy o pracę ze skutkiem natychmiastowym zaznaczając, że nie interesują go żadne rozmowy, a mówiąc bardzo głośno dodał, że ma taką firmę w poważaniu.”

Kontynuuje:

„Co ja teraz powinien zrobić? Ten człowiek, aktualnie prowadzi ważny projekt jak go zostawi, to tak jakby wykończony i wyposażony budynek przestać zimą ogrzewać. Bo tylko on na tym etapie projektu wie jak „obsługiwać piec gazowy” i nie zdążył nauczyć innych członków zespołu, co było w planach.”

Zadanie
Jakiej odpowiedzi udzieliłbyś kierownikowi na jego pytanie?

 

Sytuacja 3 – Przesunięcia organizacyjne

6 miesięcy temu został zwolniony w trybie natychmiastowym kierownik działu zakupów. Chodziły różne plotki o tym, że pojawił się problem ze zbyt dużymi zażyłościami z niektórymi dostawcami – delikatnie to ujmując.

W tym czasie w dziale były prowadzone mocno zaawansowane rozmowy z trzema dostawcami w kontekście uruchomienia nowej linii produkcyjnej.

Całość na prośbę dyrektora operacyjnego przejął Waldek. Pracuje on w dziale 3 lata, a trafił do firmy zaraz po studiach i po odbyciu 3-miesięcznego stażu. Waldek przez pierwsze 5 miesięcy pracował po 10-12 godzin dziennie. Podomykał tzw. śmierdzące tematy i pilnował operacyjnych.

Dyrektor Waldka zadbał o jego finanse, łącznie z solidną premią za pierwsze półrocze babrania się w bałaganie pozostawionym po poprzednim kierowniku.

Dyrektor wie, że Waldek to świetny pracownik. Wie również, że przed działem i firmą nowe ważne cele do realizacji i są potrzebne kompetencje, których Waldek, jako młody człowiek jeszcze nie posiada.

Dyrektor podjął decyzję o rozpoczęciu za 4 tygodnie rekrutacji na stanowisko kierownika działu zakupów. Poprosił HR Managera o spotkanie i wsparcie w przygotowaniu się do rozmowy z Waldkiem. Dyrektorowi bardzo zależy na bezpieczeństwie Waldka i dalszym jego rozwoju.

 Zadanie
Jako HR Menedżer powiedz dyrektorowi jak powinna być przeprowadzona taka rozmowa i jak powinien dyrektor się do nie przygotować.

 

 

Inne przykłady zadań diagnostycznych dla kadry menedżerskiej, razem ze skryptami rozwiązań możesz znaleźć poniżej.

7 sytuacji z którymi menedżerowie sobie nie radzą

Pobierz Darmowy PDF z rozwiązaniami kolejnych sytuacji i sprawdź jak można świadomie podejść do ich rozwiązania

Sprawdź, jak byś postąpił jako menedżer oraz jakie rozwiązania proponujemy na podstawie doświadczenia z pracy z 25000 menedżerów.

Otrzymasz powyższe studia przypadków wraz z rozwiązaniami oraz 5 kolejnych przypadków przez 5 kolejnych dni.

Zobacz również

Pin It on Pinterest