3 finałowe pytania do HR managera
To 3 wybrane pytania z pakietu ponad 60 wystandaryzowanych zadań weryfikujących kompetencje HR Menedżera.
Trzy finałowe pytania na rekrutacji na stanowisko HR Managera w firmie, w której jednym z kryteriów są wymagane kompetencje w zakresie wspierania menedżerów operacyjnych w okresie dynamicznego rozwoju firmy i szeregu zmian.
Sytuacja 1 – “Niesprawiedliwe wynagrodzenie”
Kierownik działu kontrolingu poprosił HR Managera o rozmowę dotyczącą nowo przyjętego członka do jego zespołu. Pokreślił w mailu, że sprawa jest dla niego pilna i jest bardzo zaniepokojony tym, o czym chce porozmawiać.
Jeszcze tego samego dnia odbywa się spotkanie. Kierownik mówi, że wczoraj miał bardzo trudną rozmowę z jednym z członków jego zespołu. Pracownik przyszedł z dużą ilością negatywnych emocji. Powiedział, że ma informację z pewnego źródła odnośnie wynagrodzenia osoby, która została zatrudniona 6 tygodni temu do naszego zespołu.
Zadał mi jedno pytanie. Jak bardzo firma musi nie szanować swoich aktualnych pracowników, którzy mają kompetencje, nie raz pokazali, że potrafią zaangażować się w rozwój firmy, że osoba bez doświadczenia na swoim stanowisku i bez gwarancji czy będzie lojalna otrzymuje wyższe wynagrodzenie.
Przychodzę, bo zostałem zmiażdżony tak postawionym pytaniem, zatkało mnie, było mi głupio, bo to, co powiedział, to prawda i postanowiłem poprosić o rozmowę jak mam z pracownikiem o tej sytuacji porozmawiać.
Zadanie
Jak odpowiedziałbyś kierownikowi działu kontrolingu na tak postawione pytanie?
Sytuacja 2 – Odchodzący pracownik
Jest spotkanie, na którym dochodzi do ostrej wymiany zdań. Jeden z kierowników mówi otwartym tekstem, że wartości, jakie są porozwieszane w firmie są traktowane wybiórczo.
Sytuację zainicjowało zachowanie jednego z dyrektorów w stosunku do specjalisty, tydzień temu na hali produkcyjnej. Dyrektorowi puściły nerwy i użył kilku wulgaryzmów w stosunku do pracownika. Świadkiem tej sytuacji były 4 inne osoby.
Pracownik po całym zdarzeniu przyszedł do kierownika i powiedział, że zaczyna sobie szukać nowej pracy. Specjalista nie zawinił, był tylko ostatnim ogniwem w całym procesie i stał przed dyrektorem z tabliczką – nie dotrzymamy terminu. No i oberwał za wszystkich.
Kierownik powiedział, że poszedł do dyrektora i powiedział mu o sytuacji i odczuciach swojego pracownika.
Dyrektor na koniec rozmowy powiedział, że zaprosi pracownika na rozmowę i przeprosi za swoje zachowanie.
Po 3 tygodniach kierownik z ogromnym żalem mówi do HR Managera:
„Minęły trzy tygodnie od mojej rozmowy z dyrektorem i jest pozamiatane. Dzisiaj pracownik złożył wypowiedzenie umowy o pracę ze skutkiem natychmiastowym zaznaczając, że nie interesują go żadne rozmowy, a mówiąc bardzo głośno dodał, że ma taką firmę w poważaniu.”
Kontynuuje:
„Co ja teraz powinien zrobić? Ten człowiek, aktualnie prowadzi ważny projekt jak go zostawi, to tak jakby wykończony i wyposażony budynek przestać zimą ogrzewać. Bo tylko on na tym etapie projektu wie jak „obsługiwać piec gazowy” i nie zdążył nauczyć innych członków zespołu, co było w planach.”
Zadanie
Jakiej odpowiedzi udzieliłbyś kierownikowi na jego pytanie?
Sytuacja 3 – Przesunięcia organizacyjne
6 miesięcy temu został zwolniony w trybie natychmiastowym kierownik działu zakupów. Chodziły różne plotki o tym, że pojawił się problem ze zbyt dużymi zażyłościami z niektórymi dostawcami – delikatnie to ujmując.
W tym czasie w dziale były prowadzone mocno zaawansowane rozmowy z trzema dostawcami w kontekście uruchomienia nowej linii produkcyjnej.
Całość na prośbę dyrektora operacyjnego przejął Waldek. Pracuje on w dziale 3 lata, a trafił do firmy zaraz po studiach i po odbyciu 3-miesięcznego stażu. Waldek przez pierwsze 5 miesięcy pracował po 10-12 godzin dziennie. Podomykał tzw. śmierdzące tematy i pilnował operacyjnych.
Dyrektor Waldka zadbał o jego finanse, łącznie z solidną premią za pierwsze półrocze babrania się w bałaganie pozostawionym po poprzednim kierowniku.
Dyrektor wie, że Waldek to świetny pracownik. Wie również, że przed działem i firmą nowe ważne cele do realizacji i są potrzebne kompetencje, których Waldek, jako młody człowiek jeszcze nie posiada.
Dyrektor podjął decyzję o rozpoczęciu za 4 tygodnie rekrutacji na stanowisko kierownika działu zakupów. Poprosił HR Managera o spotkanie i wsparcie w przygotowaniu się do rozmowy z Waldkiem. Dyrektorowi bardzo zależy na bezpieczeństwie Waldka i dalszym jego rozwoju.
Zadanie
Jako HR Menedżer powiedz dyrektorowi jak powinna być przeprowadzona taka rozmowa i jak powinien dyrektor się do nie przygotować.
Inne przykłady zadań diagnostycznych dla kadry menedżerskiej, razem ze skryptami rozwiązań możesz znaleźć poniżej.

Pobierz Darmowy PDF z rozwiązaniami kolejnych sytuacji i sprawdź jak można świadomie podejść do ich rozwiązania
Sprawdź, jak byś postąpił jako menedżer oraz jakie rozwiązania proponujemy na podstawie doświadczenia z pracy z 25000 menedżerów.
Otrzymasz powyższe studia przypadków wraz z rozwiązaniami oraz 5 kolejnych przypadków przez 5 kolejnych dni.
Zobacz również
Firmowy zawał serca – jakie firmy stwarzają najlepsze warunki, żebyś dostał w nich zawał serca, ewentualnie wylew?
Autor Materiały Stres wpływa na zwiększenie ciśnienia krwi. Przewlekły stres prowadzi do przewlekłego nadciśnienia. Przewlekłe nieleczone nadciśnienie oznacza śmierć. Medycznie można, to opisać tak: zadaniem małych naczynek znajdujących się w całym organizmie jest...
Prostowanie gwoździ, to najzwyczajniej w świecie strata czasu, czyli strata pieniędzy!
Autor Materiały Kreatywność może rodzić się z niedostatku ( biedy intelektualnej, społecznej, ekonomicznej, kulturowej), a może być wynikiem poszukiwania odpowiedzi na pytania, poprzez odkrywanie swojego potencjału intelektualnego w ramach pracy zespołowej - już na...
Kto w twojej firmie jest hieną, a kto lwem?
Ten artykuł zajmie Ci Autor Materiały Przeczytaj uważnie ponizszą treść, bo prawdopodobnie będziesz mocno zaskoczony i zmienisz zdanie o hienach. Na sawannie wschodzi słońce. Oglądamy film o...